بررسی اتهامات محمدعلی طاهری (قسمت پنجم)؛

بررسی اتهامات محمدعلی طاهری (قسمت پنجم)؛

بررسی اتهامات محمدعلی طاهری (قسمت پنجم)؛
جایگاه ائمه اطهار در عرفان‌ حلقه

گرچه محمدعلی‌ طاهری بنیانگذار عرفان حلقه بارها در سخنانش خود را شیعه اثنی عشری و معتقد به ائمه اطهارمی داند و این موضوع را در لایحه دفاعیه خود به شعبه ۲۶ دادگاه‌ انقلاب‌ اسلامی نیز اظهار می دارد: « اینجانب شیعه اثنی عشری هستم، با اعتقاد کامل و راسخ به دین مبین اسلام (اصول و فروع دین) ، کلام وحیانی قرآن، نبوت پیامبر اکرم(ص) به عنوان خاتم الانبیاء، ولایت ائمه معصومین علیهم السلام و منجی عالم بشریت و … بدینوسیله شهادتین خود را بر زبان جاری و در دل گواهی می دهم . از اینرو با توجه به آیه شریفه : «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ إِذَا ضَرَبْتُمْ فِی سَبِیلِ اللّهِ فَتَبَیَّنُواْ وَلاَ تَقُولُواْ لِمَنْ أَلْقَى إِلَیْکُمُ السَّلاَمَ لَسْتَ مُؤْمِنًا تَبْتَغُونَ عَرَضَ الْحَیَاهِ الدُّنْیَا فَعِندَ اللّهِ مَغَانِمُ کَثِیرَهٌ کَذَلِکَ کُنتُم مِّن قَبْلُ فَمَنَّ اللّهُ عَلَیْکُمْ فَتَبَیَّنُوا… ای کسانی که ایمان آورده اید، هنگامی که در راه خدا گام بر می دارید پس به درستی تحقیق کنید و به کسی که اظهار اسلام می کند ، نگویید مومن نیستی که بخواهید بهره ناپایدار زندگی دنیا را بدست آورید و قبلاً اینطور بودید و خداوند بر شما منت گذارد (که متحول شوید) پس بدرستی تحقیق کنید. »

اما اینها مانع از این نمی شود که مخالفان وی و مکتب عرفان حلقه، او را به انکار و حذف ائمه اطهار متهم نکنند. یکی از اتهاماتی که محمدعلی طاهری با آن روبرو است اتهام «شرک دانستن توسل» ، «قبول نداشتن ائمه(ع)» و «معرفی شبکه شعور کیهانی به جای ائمه اطهار» است.

هوشمندی الهی و ائمه اطهار
در این اتهامات ملغمه ای از مطالب و واژه ها که هر یک تعریف و معنای خاصی در این مکتب دارد، کنار هم گذاره و عنوان می کنند محمد علی طاهری شعور کیهانی و روح القدس را جایگزین اهل بیت (ع) کرده است!
ولی در جای جای آموزه های عرفان حلقه، اشاره شده است «روح‌ القدس، جبرئیل، هوشمندی حاکم بر جهان هستی یا همان شبکه شعور کیهانی، کارگزاران الهی هستند که به فرمان خداوند متعال هستند و به فرمان او بر هر کس بخواهد نازل می شوند و امری را اجرا می کنند». لازم به توضیح نیست که این آموزه با تمامی اسناد قرآنی و روایی مطابقت دارد که در قسمت های پیشینِ “بررسی اتهامات محمدعلی طاهری” در این سایت به آنها اشاره شده است.

او نه تنها شبکه شعور کیهانی را به جای ائمه معرفی نکرده، بلکه در نوشته هایش به شناخت بهتر این موارد کمک کرده است. او در کتاب انسان از منظری دیگر می نویسد: «هنگامی که انسان از خداوند درخواستی داشته باشد، به طور مستقیم از خدا درخواست می کند .
{ قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ یُوحی إِلَیَّ أَنَّما إِلهُکُمْ إِلهٌ واحِدٌ فَاسْتَقیمُوا إِلَیْهِ وَ اسْتَغْفِرُوهُ وَ وَیْلٌ لِلْمُشْرِکینَ (فصلت ۶) بگو: من بشری هستم مثل شما که به من وحی می شود، خدای شما خدایی است یگانه، پس مستقیم به سوی او بروید و از او استغفار بطلبید و وای بر مشرکین (کسانیکه “فاستقیموا الیه” را نقض میکنند ) }
اما جواب درخواست از طریق هوشمندی الهی داده خواهد شد . (انسان از منظری دیگر،صفحه ۹۳)

دیدگاه محمدعلی طاهری به ائمه و مفهوم توسل
موضوع ائمه اطهار و توسل به آنان موضوعی دیگر است که محمد علی طاهری در مقاله «با اولیای الهی» و مقاله «قدر غدیر» به تفضیل به آن پرداخته است و می گوید: « قرآن قانون اساسی است و عترت کسانی اند که این قانون را به خوبی درک و اجرا می کنند. اولیای الهی دعوت کنندگان به لا اله الا الله و فاستقیموا الیه اند. اولیای الهی کاردان راه کمال اند؛ صراط مستقیم اند. برای یافتن کوتاهترین راه باید از آنها تبعیت کرد. بدون هدایت بلد راه نمی توان از رسیدن به مقصد مطمیٔن بود. وجود بلد راه، تضمین و ضمانت است. بلد راه «باب الله » و خود راه است. بدون شناسایی بلد راه و نقشه یی که او برای پیمودن راه در اختیار می گذارد احتمال خطا بسیار است. هر کوهنوردی که قصد فتح قله را دارد باید به بلد راه متوسل شود و با هدایت او مسیر را طی کند».

بنیانگذار عرفان حلقه تاکید دارد: «اولیای الهی «آقای گل» هستند و می توان گفت عالم هستی برای به ظهور رسیدن آنها طراحی شده و به همین دلیل، آنها گل سرسبد وجود هستند. بهترین کسانی که می توانند از پیامهای آسمانی رمزگشایی کنند اولیای الهی هستند لذا پیامبر خدا فرموده است: «إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی» چون آنها بهتر از دیگران پیامهای قرآن را درک می کنند.
امام رضا می فرماید: « کَلِمَهُ لا إلهَ إلّا اللّهُ حِصنی فَمَن دَخَلَ حِصنی اَمِنَ مِن عَذابی بِشُروطِها وَ أنَا مِن شُروطِها» امام که خود در این دژ قرار دارد میفرماید از هدایت من کمک بگیر تا تو را به دژ الهی وارد کنم.»

او در مقالۀ «با‌ اولیای‌ الهی» و مقالۀ «قدر‌غدیر» عنوان می کند: « ائمۀ معصوم که وارثان انبیا معرفی شده اند، وراثتشان «ژنتیکی» نیست «رسالتی» است. هر علمدار لشکری که عَلَم علمدار قبلی را بر می داشت وارث او می شد و رسالتی داشت لذا ایٔمۀ معصوم در زنده نگه داشتن رسالت الهی وارث انبیا هستند و علمدار کمال. اولیای الهی ابرانسانهای معرفت طلب تاریخ کمال بشر و نجات دهندۀ پیروان خود از خطر گمراهی هستند. ما که خود را «شیعه» می نامیم باید بدانیم که شیعه یعنی مشایعت کننده و پیرو. ما در صورتی شیعۀ واقعی خواهیم بود که پای خود را جای پای معصومین بگذاریم و در صورتی از شفاعت آنها بهره مند می شویم که از آنها پیروی کرده باشیم. درعصر ظهور هرکدام از ما میتوانیم علمدارباشیم و اثبات کنیم که وارث حسینهاهستیم یا وارث یزیدها. در این عصر، منجی موعود اصلی‌ترین علمدار خیر و بهترین وارث انبیاست. »

او همچنین ادامه می دهد: « اولیای الهی به عنوان شاخص‌ترین افراد در انعکاس رحمت الهی زیباترین تجلیات او بوده عشق به آنها منجر به عشق الهی میشود و یکی از باارزشترین انگیزه های سفرهای زیارتی نیز قدردانی از منزلت الهی اولیاست. بدون بصیرت و معرفت همراهی با اولیای الهی ممکن نیست و جهل و ناآگاهی از ما تنها سامریها، ابوسفیانها، ابن ملجمها، یزیدها و امثال این طاغوتها را به جا خواهد گذاشت.

امروز ماییم که در ادعای خداپرستی، عشق به اولیایی چون علی(ع) را گواه می آوریم و عزم کوهنوردی می کنیم اما باید مراقب باشیم که دچار جهل ابن ملجم نشویم. نادان بودن یک خطر است و تأثیر جمعی آن هزاران خطر. گمراهی و رهروی شیطان یک مشکل است و گمراهی و توهم در راه خدا بودن هزاران مشکل.»

یک نظر

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشوذفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

رفتن به بالا